Alla inlägg under augusti 2009

Av Petra Gustavson - 22 augusti 2009 20:13

Vaknar vid 9.30 tiden & känner hur blött & kallsvettig jag är.
Måste ringa läkare snart om inte det här slutar, va är det för fel?


Väcker Micke lite trevligt.
& vi pratar lite, innan vi hoppar up.


Pussar & gossar på Troy efter jag bytt hans blöja & sen fixar lite i köket.
Victor få ta resen sen, diska up.
Han spelade Cod stort hela dagen efter skolan igår.


Väcker honom så han hinner göra det innan hockey träningen idag.
Ja nu är det igång igen, ingen ro & ingen villa inte.
Men ska inte klaga, e så skönt att dom gör något, något så dom inte ränner vind för våg inne i stan.
Måste kolla up när Tarans träning börjar också & sen Konståkningen.
Sen bor man i Brestahallen igen.


Micke klippte mig idag, känns jätte skönt.
Va ju rätt risigt, men även långt & tråkigt.


Toppade Emilia & klippte Elin, så söta mina flickor blev.


Städar i valplådan idag, nu börjar det bli grisigt i den.
Jösses va tiden flyger fram, dom va ute & sprang i köket idag.
Hehe, de är som små leksaks djur som hoppar omkring på golvet.
Man måste verkligen se vad man sätter fötterna, då dom inte syns så väll där nere.


Sätter mig & pratar lite på msn & fixar dagboken.
Sen är det att hoppa in i duschen en sväng, skurar den också & fixar ordning baljan så Troy kan få sig ett bad.
Va ett tag sedan han badade, han älskar ju det.


Ska göra hemmabakad pizza nu & se någon film kanske.

Av Petra Gustavson - 21 augusti 2009 20:14

Micke gick up & fick iväg barnen till skolan.
Va så trött, så jag hörde för en gångs skull ingenting.
Hör ju annars allt som sägs osv under morgonen


Vaknar av att det luktar illa, hm liten plutt har gojsat lite.
Så får hoppa up & ta hand om det.
Gu va söt min lilla Snyffel är.


Sen satte vi oss & åt lite frukost, pratade lite & slappade framför tv.
Skönt att få lite egentid, inte så vanligt.


Joel vaknar lite senare.
Min lilla kisse som jag skulle behålla hemma själv ur min Maine Coon kull flyttar idag.
Det är lite bitterljuvt.
Jätte skönt att slippa tänka på kattlådor & sådant, men hon är så trevlig & i min smak väldigt vacker.
Men det va väldigt trevliga människor som köpte henne, så det känns väldigt bra.


Men den energi som nu finns får läggas på vovvs, har varit så dåligt på det de sista.
Men det har varit möe ont & renovering mm.
Men förhoppningsviss så ska det bli lite mer struktur & så nu när skolan är igång.
Vill så gärna fortsätta träningen med min lilla Kiwi & Börja med Mannen.
De små valparna växer & frodas & är små små söta vovvs nu.


Hittade ett erbjudande om 100 st grattis framkallning på digitala bilder.
Så suttit ganska lång tid & tittat igenom alla bilder jag har från sista månaderna & skickade iväg en beställning.
Första gången jag gör det, ska bli kul & se vad jag får hem & uppdatera fotoalbumen.


Micke, Joel, Emilia & Taran va iväg & handlade.
Så nu ska vi väll klara oss ett tag hoppas jag.
När dom kom hem hade Micke köpt en pilates bok :)
Jag ska ju börja med det här framöver är tänkt.
Så det va ju perfekt.


Micke fixar till Potatis gratäng & grillat kött, & kyckling till det.
Mumma så gott, Micke kan laga go mat han.


Vi åt det & småtittade på fiske program, där dom även diskuterade fotografering.
En av de största fotograferna inom just fiskebilder va med & det va jätte kul att höra.
E första gången som jag & Micke ser ett fiskeprogram & jag tyckte det va kul.
Hehe, men Micke tyckte inte det va de bästa fiske programmet genom tiderna.
Det som va kul, va att han sa möe som jag brukar säga & tankar som man kan ha när man verkligen älskar att fotografera, allt.


Senare på kvällen skjutsade Micke Joel till Elin & V började, ser farm emot V varje fredag.
Det som är så tråkigt är att det är så sent, mellan 22 – 24.
Jag är ju så trött när sista avsnittet börjar att jag helst bara vill gå & lägga mig.


& det ska jag göra nu.

Av Petra Gustavson - 20 augusti 2009 20:15

Vaknar, inte morgon än snälla.
Tittar på Mobilen & den ska ringa om 5 minuter, huhuhhu.
Det är bara att hoppa up & börja fixa frukost.


Väcka de små & fixa till dom.


Väcker Troy också, så kanske han somnar tidigare på kvällarna.
De skulle vara bra.
Han springer omkring & är så söt, men ska riva & pilla på allt.
Slås gör han ju också den lille skiten.


Barna iväg till skolan & jag säter mig & tar igen lite skriveri , här på datorn.
Troy springer omkring & pillar på allt.
Pratar lite med Helena som hade Nora innan & Anna Ananas.
Lite slöprat bara.


Men jösses va tiden går fort & jag som hade så mycke i tankarna att göra :/
Plötsligt va barnen hemma & det känns som jag fixat konstant, men ändå inte hunnit någonting.
Dom fick nygjord äppelkräm, för den hade jag hunnit göra klart.
Även så det räcker tills i morgon, det är skönt.
Så inte äpplena går till spillo, så dyrt med frukt & när man har egna trädd.
Är det ju jätte tråkigt att dom ruttnar bort.


Elin slutade sent idag & vi har ju fått brev om att hon inte får skolskjuts.
Hm, rätt J*vla dåligt av Tranås kommun.
Har tjafsat med om länge om det där, vi bor 3,7km från skolan & för att få skolskjuts i 4 måste man bo 4km ifrån.
Så hade vi bara bott 300m längre bort så hade det inte varit några konstigheter


Men, nu gör vi inte det.
Det står däremot i lagarna, att om vägen anses farlig.
Så har barnet rätt till det, hm – men vad anses farligt.


Den här vägen vi bor vid & som är ända vägen till skolan.
ÄR hastighetsbegränsningen 90, ingen kör under 120, många även fortare.
Det är kraftiga kurvor, & Skymd sikt.
Finns ingen väggren alls att gå på, så antingen är det på vägens kant, eller diket man får gå / Cykla.


Visst en ansvarsful liten 10 åring, en klar dag.
Det kan väll gå, men en regnig, dimmig, eller en snöig.
Varför inte mörka mornar.
När det är vinter, ja då är det dessutom snövallar på vägen & den blir ändå mindre.
Men barnet kan väll hopa ner i den när det kommer en bil eller lastbil mm.
Dessutom är det kolsvart på morgnarna.


Elin som nu då gärna går eller ännu hellre cyklar är jätte duktig.
Är det bra väder så visst får hon gå hem, hon är lugn & ansvarful.
Hon gick hem i Torsdags, det är ju väldigt nyttigt & det tog faktiskt för henne bara 45 minuter.


Men usch för Tranås kommun, vilket dåligt ställe.
Då är det   inte bara det här   som spelar in, utan omtanke om barn & deras behov över lag.
Det finns inte.


Fortsätter att städa lite & sätter mig sen & tittar lite på Tv & hoppas att Micke & Joel inte kommer   hem för sent.


Det gjorde dom faktiskt inte, 20.30 trillade dom in.
Hade me en go macka & Cola till mig, Colan slank ner fort.
Men mackan, den såg jätte go ut.
Men är inte alls hungrig, inte för det gjorde så möe.
Micke tuggade i sig den rätt snabbt, hehe


Gick å la mig i bra tid & somnade rätt omgående.

Av Petra Gustavson - 19 augusti 2009 20:17

Första dagen på nya terminen i skolan.
Hoppas det blir bra för alla nu, tills vi lyckas flytta :/
Mest jobbigt känns det med Victor, men även att Elin & Milia ska gå i en 3,4,5 klass.
Två års gångar ok, men 3 nääääääää


Barnen är ganska pigga ändå & ser rätt glada ut, så det är nog rätt ok att komma iväg & träffa vänner å så igen.


Jag å Micke ska åka & äta något, men har så ont i magen.
Fryser, så känner inte att det är en bra ide.
Åker & handlar lite till goa mackor & sätter oss & tittar på Tv & pratar lite, det va trevligt.


Har gjort äppelkräm för första gången i mitt liv.
Natha tyckte det kunde vara mer socker i, förstår att hon tycker det.
Men en vane sak & absolut inte nödvändigt.
Jag tycker det va väldigt gott som det va.



Diskar & städar köket.


Sen ska man fixa barnens papper, så dom kommer med till skolan.


Tittar på Bones samtidigt & sen börjar klockan närma sig sova, redan.


Victor spelar Cod & gjort det många fler timmar än han skulle.
Om han diskade på kvällen, det gjorde han ju inte.
Så är väldigt besviken på honom, men han kan glömma att han kommer i närheten av Gandalf idag :S
Ska verkligen hålla det, gömma datorn, så får han bli så arg han kan.


Läser lite i hänt bild & förbannar någon av Mannen el. Kiwi som står där ute å skäller.

Av Petra Gustavson - 18 augusti 2009 20:18

Idag är det tvätta & vika som gäller.
Imorgon börjar ju skolan & jag klarar inte att leta kläder kvällen innan, eller det värsta av allt.
På morgonen :S


Jessica är å hälsar på fredrik & dom kommer över en sväng & fikar & pratar lite skit.


Fredrik hämtade ett däck & Jessica undrade om jag hade någon strömkabel till en data skärm.
Å så möe kablar som jag har, hehe.
Ja det hade jag ju.


Visar valparna


Efter dom åkt så är det städa lite pilla lite dator & spela mitt ballong spel en snabbis.
Trodde jag, fick 170.100 poäng :o utan bonus då.
Nytt rekord, hohoho



Troy, va så söt.
Studsade runt i sängen mellan oss & gosade & pratade.
Men nu kommer jag va trött när jag ska up i morgon.

Av Petra Gustavson - 17 augusti 2009 20:19

Dagen började lite siså där.
Troy va vaken & jätte snäll som vanligt.
Låg & drog mig lite innan jag måste gå up, ganska skönt ändå.
Klockan är bara 9 & jag är trots dålig natt rätt så pigg.
Micke vänder sig om & tittar lite på mig, men han somnar om igen.
Hoppades att han skulle vakna & vi kunde prata lite innan vi gick up.


Men så blev de inte.


Hoppar up ur sängen & fixar Tingeling, Zappa & byter blöja på Troy.
Fixar en flaska havredryck & sen städar jag up lite i köket.
Flöt överalt, diska får jag göra senare.


Börjar se lite trevligt ut i köket & Micke har vaknat.


Taran & Emilia har varit ute & hämtat äpplen på marken, ska se om jag kan få till lite äppelkräm senare idag.


Plockar lite i sovrummet, hatar verkligen att gå in där & sova där när det ser ut som det gör.
Saker överallt går inte att städa då, men börjar bli bättre.


Up & väcker Victor & Natha, det är skola på Onsdag & dom måste up så dom kan börja somna i tid på kvällarna.


Känner mig ganska glad ändå efter en stund, viker tvätt hej vilt med barnen & det går fort faktiskt.
Får brev med posten om Elins skolskjuts, det får hon ingen längre.
Man måste bo 4 km från skolan & vi bor 3,7 km :S
Att det är en väg med kraftiga kurvor, skymd sikt, ingen väggren över huvud taget att gå / cykla på
Hastigheten är 90, men över 120 är mer vanligt.
Att det är kolsvart på morgonen & kvällen vintertid, då det inte finns någon belysning.

Av Petra Gustavson - 16 augusti 2009 20:21

Dagen kunde ju börjat bättre, men även värre.


 

Anna & Niklas skulle komma idag, men jag kände idag att jag skulle ångra hela året att jag inte åkte & såg tornerspelen på visingsö.

Så ringde Anna & pratade med henne, dom tyckte det va väldigt blåsigt.
Så hade inget emot att ta grillat en annan dag.


 

Så väldigt oplanerat, hastigt & lustigt jäktade vi iväg till Gränna & båten.
Väll framme, så hade vi väldigt tur.
Automaten krånglade & Micke sprang iväg till nästa längre bort.

Jag tog barnen & sprang & köpte biljetter till båt & spelen.
Blev förvånad att det bara kostade 300 för 3 barn & 2 vuxna, Taran & Troy åkte grattis.


Alla som ska med båten börjar gå på & jag ser inte Micke någonstans.
Precis när båt personalen sa att dom måste åka lägga ut, så kommer han runt hörnet & vi kommer med.
Det va på sekunden det.

Väll framme tittar vi runt lite, hände inte så möe i gentligen.
Vi kom ju dit Kl 13.00 & det började 10, så vet ju inte vad som varit innan.


Va marknad runt själva delen som va inhägnad där speleriet hände.
Gick runt & tittade & fans möe roligt & vackert, men oj så dyrt.
Inget en annan har råd med.


Taran & Natha köpte ett litet mini ”äkta” svärd.
Elin en bergskristal i läderhalsband.
Emilia ville bara ha en vododocka i halsband, men den va så dyr så det gick ju lessamt inte.
Jag köpte ett halsband me en fågel ”fot” som höll en kula.
Lite otäck men ändå häftig.
En till mig & en till Victor.
Han gillade den, så det va kul.

Han satt ju hemma & spelade sitt cod :/

Va nere i hamnen för att se om det fans något vetigt att äta, som man inte kostade löjligt möe pengar.
Hittade Toast, 25 kr.
Tänkte att det kan väll bli ok, även om det va väldigt dyrt :S
Men om man ändå fått något i den, en halv ost skiva, en halv skinkskiva & en liten tomatbit.
Dessutom va dom knappast toastade heller :S

Nä de va inge att rekommendera & man kommer inte handla där igen.


 

Sen började Tornerspelen.
Det va riktigt kul & va dom som red kunde rida, vilken balans & kontroll :o
Det va verkligen kul att se & ser det gärna fler gånger.


 

Hade ju givet me min bästa vän, min Kamera.
Väll hemma & tittade på dom, så är jag väldigt nöjd.
Fick några jätte bra bilder :D
De va kul.


 

Vågorna va ganska höga, så båten gungade rätt bra, både hem & ditt.


 

Nu är det hem, äta & ta det lugnt, jösses va trött jag är.

Av Petra Gustavson - 14 augusti 2009 20:23

Vaknar rätt tidigt & hoppar up, är väldigt trött.
Troy va så lessen runt 3 tiden i natt, lite svårt att andas.
Så jag la honom hos mig, men sover ju så dåligt då.
Han är så mysig, men svårt att somna ordentligt, eftersom jag är rädd att han ska vakna utan att jag märker det & trillar ner.


Men kommer iväg i tid, de e bra.

Kommer fram i tid & äter lite frukost innan vi går in.
Tänk Taran, Emilia, Elin, Natha & jag hade ju grattis inträdeskort, fotbolls skolan.
Troy va grattis.
Så det va bara en vuxen i inträdde, 249kr.
E bra det.


Väll inte rusades det runt, va trevligt.
Barnen va väll mest upphetsade av delfinerna & hur roliga & duktiga dom va.
Ja verkligen, dom pratade länge om det.


Jag tog många fina bilder, har inte set Nathas.
Men hon tog en hel del hon också.


Blev lite sur, trodde vatten grejset va inne på kolmården, men det va en helt annat företag.
Så det kostade extra, men det fick det bli i alla fall.
Det va verkligen fantastiskt.


Efter det åkte vi igenom safarin me egen bil.
Eftersom jag fick några roliga bilder så va det ok.
Men mängden djur & vad det kostade & hur det såg ut där inne, så blev jag rätt besviken faktiskt.


Vi satt utanför safarin & åt, när natha kommer på iden att vi kommer bli inlåsta, då vi fortfarande sitter innanför grindar.
Några ska ut & åker fram till grinden, men den öppnar sig inte.
Vi säger att dom måste ju åka närmare, men det gör dom inte.
Stog säkert där i en kvart & väntar, 3 bilar.
Sen kom det en ny bil & kör bara framför dom andra så grindarna öppnades.
Jösses va dumma dom måste känt sig, hehe.
Det tråkiga va ju att vi inte fick veta hur länge dom ståt där om ingen kommit.


Jösses va brotom det blev när jag kom på att det är fredag kväll & V.
Fort ihop med maten & iväg hemåt, in & hämta pizza & hem till Tv.
Såg inte hela V, då jag va så fruktansvärt trött.


Hoppas jag är piggare nästa fredag, men det blev ändå en rätt bra dag.

Skapa flashcards